Arte al Dia International
International Magazine of Latin American Fine Art
100th Anniversary Issue
People in Art
To read it in Spanish click here.
Has art
become globalized?
Do you believe in the globalization
of art?
VM: Globalization
of art is a fact of life. Just look at the number of
new museums and galleries exhibiting art from the far
corners of the world, art that ten years ago could
be found only in a few select venues. Moreover, the
works themselves are exhibiting a trans-nationalism
that reflects a global viewpoint. The commerce of art,
of course, continues to become more global through
the near-universality of e¬mail, web sites, and
international contemporary art fairs. As the new media
proliferate around the world, the incredible diversity
of fine art has never been more exciting!
|
|
Do you consider that
painting continues to be a valid and powerful medium?
VM: The creative
spirit that drives artists undoubtedly will continue pushing
the esthetic envelope, and traditional painting will not
be excluded from artistic innovation. I envision an eventual
evolution of painting into a syncretism of video, photographic,
digital and painterly techniques and multimedia formats beyond the limits of
our imagination. Digital-age techniques notwithstanding, for the moment I suspect
that most people will prefer works that offer comfortably familiar frames of
reference, stylistically and in terms of subject matter. For the more esthetically
sophisticated, painting will segue into more innovative forms, perhaps as digitally
originated multimedia or holographic performances.
What is the currrent
position of Latin American art in terms of international
recognition?
VM: In recent years, Latin American
art has become a keystone of museum exhibitions and of
university art departments. More and more institutions
are establishing departments and curators of Latin American
art. In part, this may be a natural response to our skyrocketing
population of families whose origins are from Latin America,
but I think it also is in recognition of our past neglect
of the exciting and incredibly diverse panoply of art that
falls into the category we call Latin American.
In Miami, a number of galleries have opened that are owned
by Latin Americans and that specialize in Latin American
art. In view of the region's political instability and
shifting demographics, this could be an ongoing trend.
ArtSpace/Virginia
Miller Galleries
Coral Gables, Florida, USA
El arte ¿está globalizado?
¿Cree usted en la globalización del arte?
VM: La globalizacion del arte
es un hecho de la vida. Basta con ver la cantidad de nuevos
museos y galerias que exhiben arte de rincones remotos
del mundo, arte que diez anos atras solo podia encontrarse
en unos pocos lugares selectos. For otra parte, las mismas
obras muestran un transnacionalismo que refleja un punto
de vista global. El comercio de arte se vuelve cada vez
mas global a traves de la cuasi universalidad del correo
electronico, los sitios web, y las ferias internacionales
de arte contemporaneo. A medida que los nuevos medios proliferan
en todo el mundo, la increible diversidad de las artes
visuales se torna cada vez mas apasionante.
¿Considera usted
que sigue vigente la pintura?
VM: El espiritu creativo que
impulsa a los artistas sin duda continuara expandiendo
la cubierta estetica y la pintura tradicional no sera ajena
a la innovacion artistica. Yo imagino una eventual evolucion
de la pintura hacia un sincretismo de tecnicas de video,
fotograficas, digitales y pictoricas y formatos multimedia
que van mas ally de los limites de nuestra imaginacion.
A despecho de las tecnicas de la era digital, por el momento
sospecho que la mayoria de las personas preferiria obras
que ofreciesen marcos de referenda confortablemente familiares,
tanto desde el punto de vista del estilo como del tema
a tratar. Para aquellos esteticamente mas sofisticados,
la pintura experimentara una transicion suave hacia formas
mas innovadoras, tal vez una multimedia originada digitalmente
o alguna performance holografica.
¿Qué lugar ocupa hoy
el arte latinoamericano en el mundo?
VM: En anos recientes, America
Latina se ha convertido en la piedra angular de las exposiciones
en museos y de los departamentos de arte de las universidades.
Mas y mas instituciones estan creando departamentos y
nombrando curadores de arte latinoamericano. En parte,
esta puede ser una respuesta natural al impresionante
aumento de pobacion constituda por familias de origen
latinoamericano, pero creo que tambien puede ser una
compensacion por nuestro anterior desinteres por la excitante
e increiblemente variada panoplia de arte que se ubica
dentro de la categoria que denominamos arte latinoamericano.
En Miami, se han abierto una cantidad de galerias cuyos
propietarios son latinoamericanos y que se especializan
en arte de Latinoamerica. En vista de la inestabilidad
politica de la region y de su cambiante demografia, esta
podria ser una tendencia progresiva.
Top
To go back to News click Here
|